Nieuws

ChocLit NL haalt onweerstaanbaar lekkere Britse feelgood naar Nederland

DUTCH VENTURE PUBLISHING & TINTELING ROMANCE gaan de samenwerking aan met de Britse Feelgooduitgeverij CHOCLIT. In juni verschijnen de eerste titels binnen de imprint CHOC LIT NL. Lezers kunnen rekenen op onweerstaanbaar lekkere feelgoodboeken. De imprint richt zich op fijne Britse feelgood, vergelijkbaar met ‘Het dagboek van Bridget Jones’ en de boeken van Sophie Kinsella.

ENSCHEDE / DEN HAAG – Met de twee zomerboeken ‘Zomer in Carrick Park’ (Kristy Ferry) en ‘Zomer in het Kunstcafé’ (Sue Mcdonagh) wordt in juli de nieuwe imprint ‘ChocLit NL’ gelanceerd. Afgelopen december verscheen onder de vlag van Dutch Venture Publishing al zeer succesvol de kerstnovelle ‘De Kunst van Kerstmis’ van auteur Jane Lovering. ‘Iedereen weet dat feelgood en “women’s fiction” hot is, tegenwoordig. Wat er volgens ons nog miste op de markt, waren heerlijke boeken met die typische Engelse humor. Toen we de kans kregen om samen te gaan werken met ChocLit, was de beslissing snel gemaakt om ChocLit NL te lanceren,’ vertelt Olga Hoekstra, eigenaar/uitgever van Tinteling Romance. Tinteling Romance bracht begin dit jaar zeer succesvol de boeken van de Amerikaanse bestellerauteur TIJAN op de markt en wist de Amerikaanse bestsellerauteurs Penelope Douglas en LJ Shen naar Nederland te halen.

Britse humor à la Bridget Jones en Sophie Kinsella

ChocLit NL richt zich, net als de Britse uitgeverij waarvan de boeken naar het Nederlands worden vertaald, op ‘onweerstaanbaar lekkere feelgood’. ‘Daarbij moet je denken aan van die fijne, romantische boeken met Britse humor à la Bridget Jones en de boeken van Sophie Kinsella,’ aldus Jen Minkman, eigenaar/uitgever van Dutch Venture Publishing. Dutch Venture Publishing onderscheidt zich door een focus op Nederlands talent en bracht onder andere de succesvolle cowboyserie ‘Liefde in Twin Bridges’ van Debra Eliza Mane uit. Afgelopen december verscheen onder de vlag van DVP al een eerste Choclit-kerstnovelle, De Kunst van Kerstmis. Dit was een absolute hit, volgens Minkman. ‘We waren overweldigd door het enthousiasme van lezers voor deze titel, voor de imprint en voor het feit dat het een echte kersttitel was. Dat bevestigde ons vermoeden dat er een markt is voor dit type feelgood.’

Zomerkost, winterkost en tussendoortjes

Het is de bedoeling dat er in iedere zomer een aantal zomerse feelgoodtitels verschijnen binnen de imprint. De boeken worden zowel in paperback als in e-boeken uitgegeven. Ook zullen er rond november een aantal kersttitels verschijnen. En er zijn ‘tussendoortjes’, boeken die niet zo zeer een zomers of kerstthema hebben, maar die ‘gewoon altijd lekker te lezen zijn’. In 2019 staan in ieder geval twee zomertitels en twee wintertitels op de planning, inclusief een speciaal te bestellen ‘ChocLit NL Zomerbox’ (mei) en, vanaf november, een ‘ChocLit NL Winterbox’. Ook staan er voor 2019 nog twee feelgoods gepland in het najaar. Met deze zes titels wordt de imprint gelanceerd. Het is de bedoeling om in 2020 dezelfde frequentie qua titels aan te houden.

Een stevige Britse basis

Binnen de imprint worden geen Nederlandse titels uitgegeven. De boeken die verschijnen, zijn afkomstig uit het fonds van de Britse uitgeverij ChocLit en worden vertaald naar het Nederlands. ChocLit, opgericht in 2009, brengt al tien jaar zeer succesvol een groot scala aan feelgoodtitels en women’s fiction op de Britse markt. Onlangs werd ook een soortgelijke samenwerking aangegaan met Denemarken. In de tijd dat het bedrijf werkzaam is in de Engelse uitgeefindustrie, wist het maar liefst achttien awards in de wacht te slepen, waaronder ‘Publisher of the Year’ en ‘Romantic Novel of the Year’.